מי היו מעפילי "סלבדור"? ישראל איזי אלמוג |
|||
מספר המעפילים, הניצולים והקורבנות: בבית הקברות בהר הרצל בירושלים, ליד קבר האחים והאנדרטה לזכר קרבנות אסון אניית המעפילים "סלבדור", חקוקות על לוח אבן העובדות היבשות, המסכמות את האירוע במספרים:
352 מעפילים היו על הספינה, כך נאמר שם, מתוכם 238 אבדו במצולות. על אנדרטת הזיכרון חקוקים שמותיהם של 218 קרבנות. (תמונת האנדרטה ורשימת שמות הקרבנות מופיעים באתר זה). נוסף לקרבנות שגופותיהם זוהו, קבורים בהר עוד 21 קרבנות לא מזוהים ששמותיהם לא נודעו. קרבנות אלה נשארו אלמונים. דרך מספר המעפילים הכללי (352) והקרבנות (238) ניתן להגיע למספר הניצולים - 114 נפשות. קיים קושי מסוים עם המספרים והוא, שלא נתגלתה עדיין באחד הארכיונים בארץ רשימה שבה מפורטים כל 352 השמות של מעפילי סלבדור. מי היו מעפילי "סלבדור"? ניסינו להתחקות אחר הקרבנות וכל פיסת מידע על אודות המעפילים ואלה העובדות העיקריות שעלו בידינו: לפני הפלגת הספינה, הכינו המארגנים רשימה של כל הנוסעים שהיו אמורים לעלות עליה. הרשימה הוכנה בשפה הבולגרית (באותיות קיריליות) והיו בה 320 שמות. בשלב מסוים, תורגמה הרשימה לאנגלית. לרשימה באנגלית נוספו 2 שמות והיא כללה 322 שמות. (הרשימה מופיעה באתר זה). כאמור, זוהי רשימת נוסעי סלבדור היחידה שנמצאת בארכיונים בארץ. אם אמנם היו על הספינה 352 מעפילים, כפי שמוסרים נציג הסוכנות באיסטנבול וצבי סוזין, מסתבר ש-30 מעפילים נוספים הועלו ברגע האחרון ממש ושמותיהם לא נכללו ברשימה שהגיעה לידינו. למרבה הצער, אנדרטת הקבר בהר הרצל היא המקום היחיד ממנו ניתן ללמוד את שמותיהם של אחדים מהמעפילים שנוספו ברגע האחרון. לאחר האסון, טיפלו השלטונות התורכיים בניצולים. הם הכינו רשימה מפורטת עם שמות הניצולים. ברשימה 119 שמות וכלולים בה הפרטים הבאים על כל ניצול: שלשת שמותיו (שם פרטי, שם משפחה ושם האב, או הבעל), גיל, אזרחות, עיר מגורים ועיסוק. הרשימה הגיעה מיד לאחר האסון לידי מנהיגות יהודי בולגריה וגם לסוכנות בארץ. רשימת הניצולים נבדקה מול רשימת הנוסעים ומול שמות הקרבנות החקוקים על האנדרטה בהר הרצל. ואלה הממצאים: 3 מבין 119 שמות ברשימת הניצולים הם ככל הנראה של אנשי צוות: Victor Karabedof, Yenicerof (חסר שם פרטי), ו- Damyan Beznazuk. לפי הפרטים על שני האחרונים, הם יורדי ים - תושבי רוסיה. לגבי השם הראשון - אין שום פרטים נוספים מלבד השם. למותר לציין ששמם של השלשה אינו מופיע ברשימת הנוסעים, הכוללת שמות מעפילים בלבד. יוצא אפוא, שמבין 119 הניצולים ברשימה התורכית 116 הם מעפילים ועוד 3 - אנשי צוות. מתוך 116 הניצולים-מעפילים 115 שמות מופיעים ברשימת הנוסעים. עוד ניצולה בשם שרה דוד אברהם, בת 28 מסופיה, אינה מופיעה ברשימת הנוסעים. ככל הנראה היא שייכת לאותה קבוצת מעפילים שעלו על סלבדור ברגע האחרון ושמם לא צורף לרשימה. כיוון ששרה זוז אברהם היא הניצולה היחידה ששמה לא מופיע ברשימת הנוסעים המקורית, נובע מכאן שפרט לה, אף אחד מהנוסעים שעלו ברגע האחרון לא נשאר בחיים. השוואת 115 שמות הניצולים, לשמות הקרבנות שעל האנדרטה, מעלה ש-7 שמות מופיעים בשתי הרשימות. מאחר שאין סיבה נראית לעין לפקפק באמינות רשימת הניצולים התורכית, נראה ששמותיהם של שבעת הניצולים השתרבבו בין שמות הקרבנות בגלל טעויות בזיהוי ו/או טעויות בשמות הקרבנות. צרוף 116 המעפילים שניצלו (לפי הרשימה התורכית), לקרבנות שקבורים בהר (כולל אלה שגופותיהם לא זוהו) יראה שעל הסלבדור היו בין 348-355 מעפילים. הפער נובע מהאפשרות לטעות ברשימת הקרבנות שעל האנדרטה, שייתכן ונכללו בה בטעות 7 שמות של מעפילים שניצלו. עד שלא יתגלו עדויות ו/או נתונים נוספים, לא נוכל לדעת מהו מספר המעפילים המדויק שיצא מבולגריה ואף לא נדע את שמותיהם של כל 30 המעפילים שעלו על הספינה ברגע האחרון. 2. איפיון המעפילים: 2.1 בעלי אזרחות בולגרית מול בעלי אזרחות זרה: 2.2 מעפילים במסגרת משפחתית מול מעפילים שנסעו בגפם: במסגרת משפחתית נסעו הורים וילדים, כשלעתים נילווה אל מסגרת זאת הורה מבוגר של אחד ההורים הצעירים. גם זוגות צעירים ללא ילדים הוגדרו כנוסעים במסגרת משפחתית. היו גם הורים מבוגרים אשר נסעו עם אחד או שניים מילדיהם בסביבות גיל העשרים. צעירים בוגרי תנועות הנוער השונות בבולגריה, בעיקר "השומר הצעיר", "מכבי", ן"ביתר" נסעו בגפם. (פרטים רבים עליהם ניתן ללמוד מספרו של צבי סוזין - " מתוך בחירה"). אולם, אל המעפילים בגפם נמנו גם צעירים שלא היו בני תנועות נוער, וגם כמה מבוגרים. עולים במסגרת משפחתית: בני 30-39 נשאו פרט לאחריות על עצמם ובני זוגם, גם אחריות על חיי ילדיהם הצעירים ועל הוריהם שנסעו עמם והייתה לגורם זה השפעה מכרעת על גורלם, כפי שניווכח בהמשך. קבוצת העולים בגפם: 2.3 למי היה סיכוי טוב יותר לשרוד במאבק עם הגלים: האסון הכבד ביותר התרחש בקרב שכבת 60 הילדים עד גיל 9 שרק 6 מהם שרדו. אולם הדראמה האמיתית מתגלה מהשוואת שיעור הניצולים מקרב קבוצת המשפחות מול הנוסעים בגפם. קרוב ל-70% מקרב קבוצת המשפחות ניספו, מול שיעור ניצולים גבוה מ-50% מקרב הנוסעים בגפם. עובדה זאת מוסברת ברובה ע"י: א. הגיל הצעיר של שכבת הנוסעים בגפם; אולם אין זה הגורם היחיד: הסיכוי לשרוד בקרב שכבת הגיל של הורים צעירים בני ילדים קטנים, היה הרבה יותר גבוה בקרב בני אותו גיל, שנסעו בגפם. הדבר מוסבר ע"י הטרגדיה והדילמה המוסרית הקשה שפקדה את ההורים הצעירים שנאבקו עם הגלים, את מי להציל קודם: האם את ילדיהם הרכים, או את הוריהם הזקנים, לפני שניסו להציל את עצמם, עד שחלק גדול מהם מצא את מותו יחד עם שאר בני משפחתם.
|
|||
|
|||