טיול בבולגריה בתיירות כפרית

6/12/2009

הטיולים המאורגנים היוצאים מהארץ הינם בדרך כלל דומים מאד ומבקרים לרוב באותם מקומות.  כל אלה הינם מקומות יפים מאד ומענינים, אך מי שרוצה לצאת מהשגרה ולבקר במקומות יפהיפים ויוצאי דופן, מומלץ לו להתקשר עם חברות בבולגריה לתיירות כפרית.  למזלי, קישרו אותי לחברת זיגזג בסופיה ודרך האינטרנט הבעתי את מבוקשי. והם דאגו ללינות במקומות בהם רציתי לבקר או בסביבתם.  פעמיים ארגנתי טיולים אתם ולרוב נשארתי אני והמלווים אותי שבעי רצון.

אל זיגזג הגעתי דרך אתר Discover-Bulgaria שהתיימר שיכול לארגן טיולים למקומות הרצויים לתייר. זיגזג הינו בכתובת www.zigzagbg.com ושם מי שטפלה בנו באופן מסור היתה רוסיצה לוזנובה rositsa@zigzagbg.com.

הטיול הראשון היה עם בתי, לה רציתי לגלות את נפלאות בולגריה, חלק מהמקומות האהובים עלי וחלק גדול לגלות גם עבורי מקומות עליהם רק קראתי וגם כתבתי, מבלי לבקר בהם..  דבר ראשון שעשינו בשני הטיולים היה לצאת מסופיה שלא בדרך המלך, אלא לנסוע בדרך המובילה לסמוקוב (Samokov) שהיא דרך יפה מאד, עוברת בחורשות, ליד אגמים, ונופים עוצרי נשימה.  כך עברנו את הרי הרילה והגענו למנזר רילה אותו כולם מכירים ואחר כך המשכנו לבנסקו (Bansko) שאז לא היתה כל כך ידועה, אבל מאד מיוחדת, בנויה לרגלי הפירין.זאת היתה הלינה הראשונה שלנו.  משם המשכנו לכיוון הרודופי ובקרנו ליד המערה "יגודינסקה"-זו מערה עבור הצעירים, מהכניסה שלה נדפה רוח חזקה מאד כך שלא העזנו להכנס בה. משם בדרך ציורית מאד, בין הרים וסלעים מאיימים הגענו לכפר טריגרד (Trigrad) . שם התגוררנו בבית אחד התושבים שארח אותנו בדרך הבולגרית הטפוסית – מכל הלב – הגישו לנו מעדנים של המקום,ריבות תוצרת בית ועוד... מטריגרד נסענו למערה דיאבולסקו גרלו (Diavolsko Garlo) שבה קשורות הרבה אגדות ובה זורם נחל מענין מאד.  מטריגרד נסענו לא מעט והגענו לפלובדיב שם היתה הלינה השלישית שלנו.  כמובן שבקור בעיר העתיקה היה חובה.  מפלובדיב נסענו דרך מעבר טרויאן והגענו בערב, ללינה, לטריאבנה (Triavna), במלון יפהפה על גבעה המשקיפה על כל העירה.  שם נתקלנו בתופעת טבע מענינת – אדים שעלו מההר וזאת אחרי גשם וסערה (באמצע אוגוסט)!  המשכנו בבוקר נסוע דרך שומן (עיר הולדתי) ושם חזינו בכנס ריקודי עם מכל בולגריה, שהתקיים ליד הפסלים לכבוד 1300 שנה למלכות בולגריה.  משם נסענו לורנה (Varna) ולנו 2 לילות כשאת הזמן ניצלנו לבקורים בסביבה-לנסבר, סוזופול ועוד.משם ירדנו למנזר חקוק בסלע (Basarbovski Manastir) והמשכנו לארבנסי (Arbanassi) שם זכינו בערב למופע פולקלור מרהיב .  משם נסענו די הרבה אך הגענו לערוץ הנהר איסקר (Iskar).  הערוץ הזה הינו תופעת טבע מדהימה – לאורך הנחל ישנם סלעים מאונכים והדרך מתפתלת בתוך העמק של הנהר. משם, הגענו לסופיה, כשעברנו דרך העיר סבוגה Svoge שהיא מקומו של בית חרושת לשוקולד חדיש ביותר.

כל הנסיעה הזו לקחה 7 ימים ותמונות מהטיול הזה פרסמתי באתר:

טיול לבולגריה בתירות כפרית – 2

בטיול הזה שהיה מתנת בר-מצוה לנכד שלי, לפי בקשתו, בקרנו בבולגריה במעגל גדול – מסופיה, עד ורנה ובחזרה וזאת במשך שבוע ימים.  הכל סודר לפי מסלול שאני תכננתי אבל על ידי חברת זיג-זג שוב כך שבתי המלון היו מוזמנים מראש.

כאמור נקודת המוצא שלנו היתה סופיה ומשם נסענו לסמוקוב ואחר כך הינו בבורובץ, מקום מושבו של הנהג שלנו – איוון צ'אושב. המשכנו והגענו להרי הרודופים שהיו מלאים עם סכרים שממעל היו נופים עוצרי נשימה.  הגענו לסכר וואצ'ה, והתמקמנו במלון צ'ילינגירה שהיה על גבעה המשקיפה על הסכר, שהיה ייחודי – באמצע האגם היו בנויים בתים קטנים על קלונסאות שעליהם היו שאמרו שאי אפשר לגשת אך אחרים טענו שהם משכירים את המקומות ללינת לילה.  המקום היה כל כך יפה שלנו שם 2 לילות אבל ביום עשינו עוד טיולים בסביבה כך שבקרנו בפמפורובו, סמוליאן, וגם הינו בצ'ודני מוסטובה – אתר מענין של סלעים הנראים כגשרים. עוד סכר מענין היה סכר קריצ'ים. משם המשכנו לפלובדיב שם לננו כששם חווינו את האקלים הבולגרי – הגענו ביום חם ומעיק ופתאום קדרו השמים והתחיל גשם זלעפות.  הגשם נמשך בעוצמה קטנה יותר עד למחרת בבוקר ואז המשכנו בדרכנו ביום רענן ויפה. באותו היום נסענו דרך חסקובו והתרשמנו שם מהככר המרכזית, בקרנו בסטרה זגורה והגענו ללינה לז'רבנה – כפר ציורי מאד שהשתמר מתקופת ימי הביניים בבולגריה – בתים מעץ, ירק מדהים ביופיו. לננו בצימר פרטי וקבלת האורחים היתה מדהימה – כבודים לרוב, אוכל שבושל על ידי בעלת הבית, הרגשנו שם ממש בבית – בית בולגרי טפוסי.

מז'רבנה המשכנו בדרך שהיתה די ארוכה הפעם והגענו לנסבר, שם טילנו בין הכנסיות העתיקות ומשוחזרות, המקום הומה אדם ויש הרבה מזכרות.  משם נסענו לורנה, שם לננו אך לפני כן טילנו בעיר, במדרחוב, ראינו הרבה בתים יפים ומשופצים.

כשיצאנו מוארנה נסענו צפונה והגענו למקום המכונה "פוביטיטה קמאני" אתר שבו היו סלעים קטנים כעמודים קטועים המפוזרים במקום. עברנו דרך שומן, שהיא עיר הולדתי, והראיתי לנכד את המיקום של בית המרקחת של סבי ואף בקרנו באתר המתנשא מעל העיר – לציון 1300 שנה לממלכת בולגריה. האתר הוא אחרי הקיושקובה שהם הר מלא צמחיה שבו היו אנשי שומן הולכים לנפוש בימי הקיץ. משומן נסענו דרך רזגרד, בקרנו ברוסה ושמחתי לאפשרות להראות לנכד את הדנובה שלא היתה כחולה כל כך.

לננו באותו הלילה בכפר ליד הרוסנסקי לום, שהיה מקום יפהפה. בבוקר המשכנו לאיבנובו, לביקור במנזרים בסלע, חוויה מיוחדת במינה. אז המשכנו ובקרנו בויליקו טרנובו, לא לזמו ארוך. ובקרנו במנזר דריאנובו – מקום שמשך אותי מזמן כשראיתי בלוח שנה צלום שלו כשסלע ענק מתנשא מעל המנזר. הינו אחר כל באטרה, אתר לא רחוק מגברובו שבו מרוכזות המלאכות העתיקות של בולגריה – נהנינו לטעום ממתקים שזכרתי עוד מהילדות, אפילו המים שם היו מתוקים וראינו את המכבסה הכפרית, כפי שקרא לה חבר ילדות שלי – אוטומטיק הנד וושינג משין.  מלאי חוויות נסענו והגענו לעירה אפרילצי, שהיא גם מושפעת מהרים בסביבתה, מקום יפה, הינו יכולים לשבת שם לבלי די ולהסתכל על ההר המשנה פניו כל הזמן.

למחרת נסענו למנזר צ'רפיש, ונסענו לערוץ הנהר איסקר שהינו מדהים ביופיו אך גם ממבנה ההרים שם המתנשאים לאורך. לננו באותו היום בורצה – שוב הרי הבלקן אך הפעם הסלעים התנשאו לגובה, היה מעין שער בין הסלעים עליו נקראת העיר.

ביום האחרון בקרנו במנזר קליסורה שהינו פנינת יופי, מלא פרחים, בתים מעץ עם פיתוחים וכנסיות לבנות ויפות.