בתי כנסת בסופיה עד מלחמת העולם השנייה |
|||
14/01/2018 | |||
בתי כנסת בסופיה בשנות ה-30 המאמר נכתב ב-2006 ע"י יהודי יליד סופיה שגר בה למיטב ידיעתנו עד היום. המאמר מבוסס על זכרונות המחבר כנער יהודי בסופיה בשנות ה- 30 של המאה הקודמת. בדומה לשכנינו הבולגרים, יהודי סופיה לא הצטיינו בפנאטיות דתית. מבלי להכריז על כך, הבריות נהגו באמונתם הדתית לפי הכלל: "תנו לאלהים את אשר לאלהים, ולקיסר את אשר לקיסר". בבתי הכנסת ובמדרשים לא ניתלו וילונות כדי להסתיר מעיני הנשים את אולם המתפללים הגברים. הנשים ישבו במרפסת הקומה השניה, או באולם, מצד שמאל. לא היה "מיקווה". לפני החתונה היה מינהג של Banio di novia שנערך בבית המרחץ הציבורי בשכונה. הטקס נערך בחגיגיות גדולה, בליווי שירים, נגינה של תופי מרים ונשמעו אף בדיחות מפולפלות. לא היתה שום בעיה עם טקס הברית מילה (הערת המתרגם: כפי שקיימת היום ביהדות בולגריה ובקהילות אחרות). המוהל, הרב יוסף קונפינו, עמד על משמרתו אחרי כל לידת בן זכר. סביב ראש השנה, הנערים בני ה-13, לבושים במיטב בגדיהם חגגו בבתי הכנסת את בר-המצווה. הטקס לווה בהבטחה חגיגית להורים, לקרובים ואפילו לשכנים, שמעתה מכירים הנערים באחריות המונחת על כתפיהם עם כניסתם הרשמית לגיל בגרות. החיים של הורינו לא היו קלים. חרף הקושי, לפני כיפור הם אספו את הכוחות הדרושים, ונענו בשעות הבוקר המוקדמות לקריאת שָמָשבית הכנסת, או שכן הקרוב: "Haide selihot!" וקמו לתפילת הבוקר. אחרי התפילה, מיהרו האבות שלנו עם עינים טרוטות מחוסר שינה, לאחר כוסית קפה, לדאגות הפרנסה בבית המלאכה או בחנות. בסופיה היו שני סוגים של בתי כנסת: הגדולים יותר נקרו בלאדינו "Еl Kal" (בעברית: הקהל) והקטנים יותר שנקראו "El Midrash". היו אלה מבנים קטנים שבקושי הכילו את קהל מאמיניהם. בזמנים עתיקים יותר, היה בית המדרש מבנה הסמוך לבית הכנסת, בה תלמידי חכמים הקדישו את זמנם ללימוד ספרי הקודש. אמנה את בתי הכנסת והמדרשים בסופיה שנשמרו בזכרוני לא על פי חשיבותם הדתית או הציבורית, אלא לפי מיקומם הגיאוגרפי על מפת סופיה, מהמזרח לכיוון מערב: בית הכנסת האשכנזי: בית הכנסת המרכזי: בבית הכנסת המרכזי התפללו בעיקר יהודים שגרו במרכז העיר, וכאלה שהשתייכו למעמד הבורגנות היהודית הצעירה. כמו-כן, גם יהודים שגרו באזור המכונה "האגדה" – ברחובות צָאר סִימֶאוֹן, קיריל ומטודי, סֶרְדיקָהועוד. בבית הכנסת נשמר אוסף מוסיקלי עשיר וספרי קודש. כאן החלה בשנת 1910 מקהלת צדיקוב את דרכה, עם מנצחה הראשון משה צדיקוב, ומשנת 1939 – דוד בן-שושן. בשנות ה-30, תלמידי בתי הספר היהודיים ערכו בבית הכנסת תפילה עצמאית שלוותה בקריאת פרשת השבוע. בבנין בית הכנסת קיים אולם קטן המנוצל היום כבית מדרש. לאחר מלחמת העולם, אולם זה הפך לחדר קריאה לסטודנטים יהודים. חדרי בית הדין הרבני הגדול בקומה השניה, ניתנו בזמנו לרב אשר חננאל והחוקר אלי אשכנזי, לצורך מחקרים היסטוריים מטעם האקדמיה הבולגרית למדעים. אִל מדרש דִי לוס מוּדיקוֹס: אִל מדרש דִי נִישְקָה: בית הכנסת של יוּצ'בּוּנָאר : ימי ראשון היו ימי החתונות ביוצ'בּוּנָאר. החוגגים הגיעו אל בית הכנסת כירכרות פָייטוֹן הרתומות לסוסים, מלווים במוסיקה רעשנית, קריאות שמחה, רעש והמולה. בירידה מהפייטון, המתין הזוג העומד להינשא בצד, כדי לא לפגוש את הזוג היוצא מבית הכנסת שזה עתה נישא, בגלל דעה קדומה שאסור לשני הזוגות להיפגש. כל האורות באולם בית הכנסת דלקו, לפני ארון הקודש עמדה החופה והרבנים לבשו לבן. בשיא הטקס, לאחר שבירת הכוס קרא השמש בקול גדול: "בסימן טוב!" ובכך הסתיימה החגיגה וההמון שמילא את האולם פנה אל היציאה. בפתח האולם עמדו חברי תנועות הנוער הציוניות וביקשו מהקהל לתרום לקרן הקיימת. בפסח, ראש השנה וכיפור לא יכול היה בית הכנסת להכיל את כל המתפללים והמקומות נמכרו מראש. בחגים אלה היתה החצר מלאה מפה לפה. מחצר זאת יצאה ב-24 במאי 1943 ההפגנה הגדולה של יהודי סופיה נגד שליחתנו למחנות המוות. אחת הפינות מאחורי בית הכנסת היתה מיועדת לשחיטת עופות. ביום שישי היו התורים לשוחט ארוכים במיוחד. לפי המסורת, ארוחת השבת כללה פָּסְטֶל, עוף עם אורז וכוס בוזה כמובן. בסופיה היתה קבוצת שוחטים שהבטיחו אספקה סדירה של בשר כשר לכמה איטליזים יהודים, ביניהם האיטליז הידוע - בן-ציון אלעזר. חותמת הכשר הבטיחה באותם ימים בשר באיכות טובה, שטופל בתנאים היגייניים נאותים. בית הכנסת דִי לוֹס רוֹחֶסִים: אִל מדרש דִי אוֹדְרִין: אִל מדרש דִי פּוֹזִיטָאנוֹ: בית הכנסת ב-דוֹרְט בּוּנָאר: בית הכנסת ב-לָאגֶר: (פירוש המילה בבולגרית, מחנה צבאי). והערה אחרונה ברוח ימים אלה (כוונת המחבר היא לתחילת שנות ה-2000 כאשר המאמר נכתב): אני מכירים את ההבדלים בין הזרמים הדתיים השונים בקהילת יהודי ארה"ב ואנו רואים מה שמתרחש אצלנו עם הגעתה של חב"ד אלינו. באותם ימים רחוקים לא הייתה בקהילה שלנו תחרות בין בתי הכנסת השונים מי נאמן יותר להידות. הויכוחים "מי הוא הכי..." התקיימו בין המפלגות הפוליטיות – בין ציונים לקומוניסטים, בין ציונים ל"נוֹטָבִּילִים"(מיוחסי הקהילה) ובין הציונים לבין עצמם. ביחס לאמונה הדתית שלנו לא היו בינינו זרמים שונים ואמונות שונות. |
|||
|
|||