בתי כנסת בסופיה במאה הקודמת - נסים כהן |
|||
24/12/2017 | |||
בתי כנסת בסופיה בשנות ה-30 של המאה ה-20 הערת המתרגם: בתי הכנסת בסופיה בדומה לשכנינו הבולגרים, יהודי סופיה לא הצטיינו בפנאטיות דתית. מבלי להכריז על כך, נהגו הבריות כלפי אמונתם הדתית לפי הכלל: "תנו לאלהים את אשר לאלהים, ולקיסר את אשר לקיסר". בבתי הכנסת ובמדרשים לא ניתלו וילונות להסתרת האולם בו התפללו הגברים מעיני הנשים. הנשים ישבו במרפסת הקומה השניה, או מצד שמאל באולם. לא היה "מיקווה". לפני החתונה היה מינהג של Banio di novia שנערך בבית המרחץ הציבורי השכונתי. הטקס נערך בחגיגיות גדולה, בליווי שירים, נגינת תופי מרים כְּשֶפּה ושם נשמעו בדיחות מפולפלות. טקס ברית מילה לא עורר התנגדות (שקיימת היום בחוגים מסוימים ביהדות בולגריה). המוהל, הרב יוסף קונפינו, עמד על משמרתו אחרי כל לידת בן זכר. סביב ראש השנה, הנערים בני ה-13, לבושים במיטב בגדיהם חגגו בר-מצווה בבתי הכנסת. הטקס לווה בהבטחה חגיגית להורים, לקרובים ואפילו לשכנים, שמעתה מכירים הנערים בעול האחריות המונחת על כתפיהם, עם כניסתם הרשמית לגיל בגרות. החיים של הורינו לא היו קלים. חרף הקשיים, לפני כיפור הם אספו את כוחותיהם ונענו בשעות הבוקר המוקדמות לקריאת שָמָש בית הכנסת, או שכן קרוב: "Haide selihot! " וקמו לתפילת הבוקר. אחרי התפילה, מיהרו האבות שלנו לאחר כוסית קפה, עם עינים טרוטות מחוסר שינה, לדאגות הפרנסה בבית המלאכה או בחנות. בסופיה היו שני סוגים של בתי כנסת: הגדולים יותר נקראו בלאדינו "Еl Kal" (בעברית: הקהל) והקטנים יותר - " Midrash". בתי הכנסת הקטנים שכנו במבנים קטנים שבקושי הכילו את קהל מאמיניהם. בזמנים עתיקים יותר, בית המדרש היה מבנה הסמוך לבית הכנסת, בו תלמידי חכמים הקדישו את זמנם ללימוד ספרי הקודש. בשנות ה-30 במונח מדרש נעשה שימוש כפול: גם כבית כנסת קטן וגם כאולם קטן הצמוד לבית כנסת גדול לצרכי לימוד, כמשמעו בזמנים עתיקים. כאן נימנֶה 10 בתי כנסת (כולל מדרשים) שנשמרו בזכרוני מסופיה של שנות ה-30. לא נימנה אותם על פי חשיבותם הדתית או הציבורית, אלא לפי מיקומם הגיאוגרפי על מפת העיר, ממזרח למערב. בית הכנסת האשכנזי: בית הכנסת המרכזי: בבית הכנסת המרכזי התפללו בעיקר יהודים שגרו במרכז העיר, בני מעמד הבורגנות היהודית הצעירה. כמו-כן, גם יהודים שגרו באזור המכונה "האגדה" – ברחובות צָאר סִימֶאוֹן, קיריל ומטודי, סֶרְדיקָה ועוד. בבית הכנסת נשמרים אוסף מוסיקלי עשיר וספרי קודש. כאן החלה את דרכה בשנת 1910 מקהלת צדיקוב, עם מנצחה הראשון משה צדיקוב, ומשנת 1939 – דוד בן-שושן. בשנות ה-30, ערכו תלמידי בתי הספר היהודיים בבית הכנסת תפילה עצמאית שלוותה בקריאת פרשת השבוע. בבנין בית הכנסת קיים אולם קטן המשמש היום כבית מדרש. לאחר מלחמת העולם, הפך אולם זה לחדר קריאה לסטודנטים יהודים. חדרי בית הדין הרבני הגדול בקומה השניה, ניתנו בזמנו לרב אשר חננאל ולחוקר אלי אשכנזי, לצורך מחקרים היסטוריים. "אִל מדרש דִי לוס מוּדיקוֹס": בית הכנסת של יוצ'בּוּנָאר: בימי ראשון נערכו החתונות ביוצ'בּוּנָאר. החתונות נערכו בזו אחר זו. החוגגים הגיעו לבית הכנסת בכירכרות פָייטוֹן הרתומות לסוסים, מלווים במוסיקה רועשת, קריאות שמחה, רעש והמולה. בירידה מהפייטון, המתין הזוג העומד להינשא בצד, כדי לא לפגוש את הזוג היוצא מבית הכנסת שזה עתה נישא, בגלל דעה קדומה שאסור לשני הזוגות להיפגש. כל האורות באולם בית הכנסת דלקו, לפני ארון הקודש עמדה החופה והרבנים לבשו לבן. בשיא הטקס, לאחר שבירת הכוס קרא השמש בקול גדול: "בסימן טוב!" ובכך הסתיימה החגיגה וההמון שמילא את האולם פנה אל היציאה. בפתח האולם עמדו חברי תנועות הנוער הציוניות וביקשו מהקהל לתרום לקרן הקיימת. בפסח, ראש השנה וכיפור לא הכיל אולם בית הכנסת את כל המתפללים והמקומות נמכרו מראש. בחגים אלה היתה החצר מלאה מפה לפה. מחצר זאת יצאה ב-24 במאי 1943 ההפגנה הגדולה של יהודי סופיה נגד שליחתנו למחנות המוות, כשבראשה הרב דניאל ציון. בעקבות ההפגנה נעצר הרב ונשלח למחנה הריכוז סוֹמוֹבִיט, הידוע לשימצה. אחת הפינות מאחורי בית הכנסת היתה מיועדת לשחיטת עופות. ביום שישי היו התורים לשוחט ארוכים במיוחד. לפי המסורת, ארוחת השבת כללה פָּסְטֶל, עוף עם אורז ובוזה. בסופיה היתה קבוצת שוחטים שהבטיחו אספקה סדירה של בשר כשר לכמה איטליזים יהודים, ביניהם האיטליז הידוע - בן-ציון אלעזר. חותמת הכשר הבטיחה באותם ימים בשר באיכות טובה, שנשמר בתנאים היגייניים נאותים. "אִל קָל דִי לוֹס רוֹחֶסִים": "אִל מדרש דִי אוֹדְרִין": לא נרחיב את הדיבור על עוד ארבעה בתי כנסת קטנים ששירתו בעיקר את היהודים בסביבתם הקרובה, מהם שניים במרכז העיר ושניים בשכונות מרוחקות: - "אִל מדרש דִי נִישְקָה": בית כנסת קטן בפינת הרחובות בְּרָאטִיָה מילָאדִינוֹבִי ונִישְקָה. הערה אחרונה ברוח ימינו - תחילת שנות ה-2000:
|
|||
|
|||