רוסה - Russe |
|||
(השם הקודם - רוסצ'וק - Rusçuk) עיר נמל על הדנובה (עיר מחוז) בצפון-מזרח בולגריה. כ- ראשית הציביליזציה של רוסה היא לפני למעלה מ-5,000 שנה. נהר הדנובה מאז ומעולם היה למקור העיקרי שסיפק לתושביו באלפי השנים את פרנסתם. שמות רבים קדמו לזה הידוע כיום: סקסגינטה-פריסטיס (Sexaginta Pristis), בתקופה הרומית, רוּסִי (Russi), בראשית התקופה העות'מאנית ורוסצ'וק (Rusçuk) - עד לראשית המאה ה-20. עם תחילת ימי הכיבוש העות'מאני, הייתה רוסצ'וק (הקטנה טורקית של השם הקודם – רוסי), עיירת ספר קטנה ובלתי חשובה. עם הזמן, במיוחד לאחר החשיבות האסטרטגית שקיבל האזור במלחמות התכופות בין האימפריה העות'מאנית לבין אלה של השושלת ההבסבורגית, ומאוחר יותר, כנגד הצבאות הרוסיים (המאות ה-19-18), הופכת רוסצ'וק לעיר חשובה מבחינה אדמיניסטרטי עיקר פרנסתם של תושבי העיר בא להם מהיותה צומת מסחרי, שבה התנקזו נתיבי היבשה ונתיבי המים, אל מרחבי האימפריה ואף מחוצה לה. עם בניית מסילת הברזל הראשונה בחלק האירופי (רומליה - Rumelia) של האימפריה העות'מאנית, בין רוסצ'וק לוורנה, חשיבותה של הראשונה גדלה אף יותר. גם במאה ה-20 כלכלתה של העיר התבססה יותר על העברת מטענים ומסחר מאשר על מפעלי תעשייה, למרות שהוקמו בה גם כאלה. רוסה כונתה, בצדק, "השער הצפוני של בולגריה". מלבד הנמל שבה, נבנה שם הגשר היחיד על הדנובה עד היום, בין בולגריה לרומניה (1954). מסיבות של המשבר הכלכלי החמור שפקד את בולגריה מאז 1992, פסקה ההובלה על נהר הדנובה של סחורות ושל נוסעים. הובלת מסעות חודשה אל מחוץ למדינה, באופן מצומצם בלבד, לקראת סוף שנות ה-90. בעיר קיימים מוסדות תרבות: תזמורות, להקות תיאטרון ואופרה וכן מוסדות אקדמאיים שונים. ב-1878 מנתה אוכלוסיית רוסצ'וק 26,163 תושבים; ב-1985 – 183,000 וב-1992 – 169,000. הירידה הזו באה כתוצאה מחוסר עבודה, זיהום קשה מהצד הרומני וטרנספר שנעשה בשנות ה-80 של המאה ה-20 לאוכלוסייה המוסלמית-טורקית. הקהילה היהודית
ראשית היישוב היהודי ברוסה (רוסצ'וק באותם ימים) היתה בשלהי המאה ה-18. באותה תקופה ירדה קרנן של ערי הנמל ניקופול ווידין, ואילו רוסה החלה לשגשג כעיר נמל חשובה. הגרעין היהודי הראשון בעיר היה מורכב אפוא מיהודים מווידין, מפליטים מניש, מבלגרד ומאדירנה. מאוחר יותר הגיעו יהודים גם מניקופול. בסוף המאה ה-18 כבר היו היהודים תושבי קבע ברוסצ'וק, והחלו להתארגן כקהילה. היהודים, שלפני המלחמה גרו סמוך לנהר, בנו הפעם את בתיהם באזור הפנימי של העיר. כך נוצרה השכונה היהודית, בה התגוררו רוב היהודים עד עזיבתם לישראל באמצע המאה ה-20, בימי העלייה הגדולה. ארגון הקהילה בראשית המאה ה-19 נתמנה רב הקהילה הראשון, אברהם גראסיאני, מחבר "ראשית יעקב", ובהדרכתו התגבשה הקהילה על מוסדותיה. ב-1822 ביקשו היהודים והורשו להשתמש בחאן של ארבעה חדרים, המכונה גם "יאהודי - האנה", בתור ב-1863, בימים של שגשוג כלכלי, הוקם ב-1900 נכללה הקהילה היהודית ברוסה ברשימת 34 הקהילות הרשמיות בבולגריה. מוסדות צדקה ועזרה לנזקקים בתקופה העות'מאנית התגבשה מערכת הסעד הקהילתית, והוקמו חברת "גמילות חסדים" וחברת "ביקור חולים". גם לאחר תום המלחמה ב-1878, נמשכה הפעילות הקהילתית. ב-1894 פעל ברוסה ארגון נשים לסעד, "קלארידאר", ובראשית המאה ה-20 הוקם סניף של בני ברית "זיגמונד ברגל". בימי מלחמות הבלקן (1913-1912), מנתה הקהילה היהודית של רוסה כ-4,000 נפש (מתוך אוכלוסייה של קרוב ל-34,000 תושבים). מבין הגברים בקהילה, 317 היו מגויסים לצבא הבולגרי הלוחם. אלה תמכו ב-505 נפשות, שמוסדות צדקה שונים אספו עבורן 17,163 פרנקים צרפתיים - 44 פרנק לנפש – מהסכומים הגבוהים בכספי הסיוע שניתנו לאותה מטרה לקהילות בולגריה. הדבר מעיד על מצבם הקשה של רוב יהודי רוסה, במיוחד של אלה שיקיריהם היו בחזית. באותם ימים, סייע גם ועד הקהילה המקומי למשפחות השכולות והנזקקות של החיילים היהודים, כמיטב יכולתו. ביוזמתו הוקמה גם מחלקת שדה כירורגית, בה טיפלו בפצועים מכל דת ולאום. בין שתי מלחמות העולם, סעדה חברת "מלביש ערומים" את העניים. מטבח המסופח ל חינוך והוראה עד 1864 התקיים הלימוד ב ברוסה היו שני גני ילדים, דמוגרפיה וכלכלה בשנת 1810 חיו ברוסה כ-200 יהודים. בשלהי שנות ה-70 של המאה ה-19 היה מספרם למעלה מ-2,000. הם היו המיעוט הגדול ביותר בעיר, והשתלבו בכלכלה, עסקו במסחר (דגנים, שעווה, דבש, בדים וכו'), במלאכה (פחחים, חייטים, יצרני משי, זגגים), וכבעלי חנויות סדקית, קצבים וסבלים. היו גם בעלי קרקעות מעטים. באמצע המאה ה-19 היו ארבעה יהודים בעלי כרמים בסביבות העיר. אחרי מלחמת העולם הראשונה (1918-1914) נפגעה כלכלת העיר. דוברוג'יה (Dobrudja) הדרומית, מוקד השיווק העיקרי, סופחה לרומניה. 90 משפחות יהודיות עזבו את העיר. הסוחרים היהודים סבלו מתחרות עם הקמת התנועה הקואופרטי
פעילות ציונית ותרבותית
בעקבות השפעה ציונית שהגיעה מרומניה, התארגנה בעיר ב-1882 הקבוצה הציונית הראשונה בבולגריה. בסוף המאה ה-19 קמו שתי אגודות: "פרוגרס" (בהמשך שינתה שמה ל"השחר"), ו"אוניון". מטרתן הייתה הקניית השכלה, והן הקימו ספריות ולהקות תיאטרון. ב-1895 נוסד הארגון "אהבת ציון", כעבור שנה שונה שמו ל"אגריקולטורה ציון", ומטרתו הייתה הקמת מושבות בארץ ישראל. דו-שבועון, "איל אמיגו דיל פואבלו", הופיע בין השנים 1900-1893, ובו פורסם מידע על המתרחש בארץ ובעולם ומאמרים בנושאים יהודיים וכלליים כאחד. ב-1902 הקימו כמה צעירים "אגודה יהודית להתעמלות ולמוזיקה מכבי" ותוך שנה הגיע מספר חבריה למאה. ב-1905 הגדירה את עצמה כאגודה ציונית. אחרי מלחמת העולם הראשונה יזם הסניף, שפעילותו שותקה בזמן המלחמה, את חידוש פעילות סניפי "מכבי" בכל ערי בולגריה. האגודה "מקרא", שנוסדה בסוף 1912, הייתה בין הראשונות שפעלו להפצת ידיעת השפה והתרבות העברית בקרב הנוער. בעקבותיה ובסיועה של האגודה, הוקמו אגודות דומות בערים אחרות. בסוף 1914 השתתפו נציגיה בוועידה לקראת הקמת איגוד ארצי של אגודות "ההסתדרות לשפה ולתרבות עברית". בזכות "מקרא" הייתה רוסה למרכז יהודי תרבותי חשוב, בה יצא לאור בשנים 1929-1926 אחד מכתבי העת החשובים של יהודי בולגריה, הדו-ירחון "אברייסקה טריבונה" (Evreiska Tribuna). האגודה ייסדה ספרייה, בשם "עברייה", והוציאה לאור ספרים בנושאים יהודיים. בין שתי מלחמות העולם פעלו סניפים של "השומר הצעיר", שראשיתו בעיר זו, בצד פתיחת הקן בסופיה, ושל " חוג הדרמה שפעל בקהילה והציג אופרטות ומחזות ב" בין הדמויות שיהדות רוסה התברכה בהן ושמם יצא למרחוק, כדאי לציין את אברהם רוזאניס, שהוזכר למעלה, בנו, ההיסטוריון שלמה רוזאניס, המחזאי והמתרגם ברוסה הייתה פעילות יהודית-מפלגתית גם במסגרת המפלגה הקומוניסטית והסוציאליסטית. הפעילות הציונית הענפה נתקלה בהתנגדות קשה בעיקר מצד הקומוניסטים. ב-1893 חיו ברוסה 2,196 יהודים, ב-1920 - 3,956 וב-1926 ירד מספרם ל-3,446 נפשות. ערב מלחמת העולם השנייה חיו ברוסה כ-3,000 יהודים.
תקופת השואה עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, בספטמבר 1939, נגזר על יהודים בעלי נתינות זרה וחסרי נתינות לעזוב את בולגריה. באוקטובר 1940 חוקקה הממשלה את "החוק להגנת האומה", שתקנותיו הוצאו לפועל בפברואר 1941. מהיהודים ניטלו זכויות האזרח. הם נאלצו לענוד על הדש מגן דוד צהוב, בתיהם ועסקיהם סומנו בשלטים והם סולקו מן המוסדות להשכלה גבוהה. עם כניסת הצבא הגרמני לבולגריה במרץ 1941, נלקחו גברים יהודים למחנות של עבודות כפייה. במאי 1943 גורשו יהודי סופיה לערי השדה, חלק הגיעו לרוסה. על פי צו השלטונות שוכנו בבתי היהודים. בקיץ אותה שנה נעצרה קבוצת יהודים ונשלחה למחנה ריכוז בסומוביט. בעת המלחמה עברו ברוסה ספינות עם פליטים יהודים, וכל תושבי העיר, יהודים ונוצרים, הגישו להם עזרה. בולגריה שוחררה מהכיבוש הנאצי ב-9 בספטמבר 1944. אחרי השחרור התחדשה ברוסה הפעילות הציונית. ב-1945 התקיים בעיר כנס של "החלוץ". יהודי רוסה לאחר העלייה ההמונית
כמעט כל יהודי רוסה עלו לישראל במסגרת העלייה ההמונית של יהודי בולגריה, בשנים 1950-1948. בשנות ה-90 היו המוסדות היהודיים חרבים. ב מקורות
ד"ר פנקוב & ד"ר דויקוב: ערי בולגריה ד"ר (עבודת דוקטורט) חיים קשלס: קורות יהודי בולגריה מרקו פנקס: שאלון על יהודי רוסה
|
|||
|
|||